وقتی در جستجوی خودت باشی ، خداوند را در کنارت احساس می کنی |
- نویسنده:ziba
- تاریخ:برچسب:نقد فرمالیسم شعر یدالله رویایی ,شعر یدالله رویایی ,پایان نامه نقد فرمالیسم شعر یدالله رویایی,بررسی اشعار یدالله رویایی بر اساس مولفه های نظریه ی فرمالیسم,بررسی اشعار یدالله رویایی ,اشعار یدالله رویایی,نظریه ی فرمالیسم , اصطلاحات فرمالیسم,سرآغاز فرمالیسم,نظریه پردازان فرمالیسم,ضعف فرمالیسم,مخالفت ها با فرمالیسم,شاخه های فرمالیسم,فرمالیسم روسی,فرمالیسم آمریکایی,مبانی مکتب فرمالیسم,هنجارگریزی آوایی ,هنجار گریزی واژگانی, هنجار گریزی نحوی ,هنجار گریزی گویشی ,هنجار گریزی زمانی ,هنجار گریزی معنایی ,هنجار گریزی نوشتاری ,هنجارگریزی سبکی,توازن آوایی ,توازن آوایی کمّی ,توازن آوایی کیفی ,توازن واژگانی ,توازن نحوی,تخفیف در ابتدای واژه, تخفیف در میان واژه ,تخفیف در پایان واژه,آرکائیسم واژگانی,تشبیه حسی به حسی, تشبیه حسی به عقلی ت,شبیه عقلی به حسی ,تشبیه فشرده,استعاره مکنیه از نوع تشخیص ,استعاره مکنیه از نوع غیر تشخیص,هنجار گریزی نوشتاری ,هنجارگریزی گویشی ,هنجار گریزی واژگانی ,ساخت واژه های مشتق ,ساخت واژه های مرکب,توازن آوایی کمی, توازن آوایی کیفی ,تکرار واکه ای( آ) ,تکرار واکه ای (او), تکرار واکه ای (ای), تکرار واکه ای( _َ ) ,تکرار واکه ای ( _ُ) ,تکرار واکه ای (_ِ),,
- عنوان موضوع: <-CategoryName->
نقد فرمالیسم شعر یدالله رویایی
پایان نامه نقد فرمالیسم شعر یدالله رویایی
بررسی اشعار یدالله رویایی بر اساس مولفه های نظریه ی فرمالیسم
در این پایان نامه اشعار این شاعر حجم گرا براساس مولفه های فرمالیسم شامل برجسته سازی و عناصر آن بررسی شده و به میزان گرایش شاعر به انواع هنجار گریزی ها و قاعده افزایی ها پرداخته شده است.
چکیده: یدالله رویایی از شاعران برجسته ی معاصر است. وی از شاعران مشکل گوی موج نو بود و بعدها مفسر و سخنگوی شعرحجم شد. رویایی در میان شاعران این نسل چهره ی درخشانی دارد و اشعارش از نظر تصویرسازی بی نظیر است. به کار بردن انواع تعبیرات ملموس و غیر ملموس خارج از فرم عادی شعر ابیات رویایی را در زمره ی شعرهای فرمالیستی قرار داده است. به کارگیری ترفندهای زیبای بدیعی با مبنای زبانی هنجار به نحوه استادانه ای موجب تأخیر معنا و در نتیجه آشنایی زدایی شده است. در این پایان نامه کوشش شده است تا با بررسی مؤلفه های فرمالیسم و یافتن این مؤلفه ها در اشعار رویایی به این مهم دست یافته شود که وی به چه اندازه این مولفه ها را در شعر خود بکار برده است. میزان عمیق پایبندی وی به برخی ازاین مؤلفه ها در اشعار وی بیشتر مشهود است. اشعار یدالله رویایی برمبنای نظریه ی فرمالیسم در چهارچوب بسامد آماری مورد بررسی قرار گرفته است و با ارائه شواهد و نمونه هایی دراشعار شاعر نشان می دهد رویایی از رهگذر سرپیچی از قواعد حاکم ادبی از رهگذر مؤلفه های هنجارگریزی و قاعده افزایی به توفیق در خلق اشعار فرمالیستی دست یافته است و با تکیه بر شکل ظاهری و گریز از شکل محتوایی به شاعری فرم گرا شهرت یافته است.
فهرست مطالب:
- فصل اول:کلیات طرح تحقیق
- تعریف مساله
- چارچوب نظری
- برخی اصطلاحات فرمالیسم
- پژوهش های علمی انجام شده در ارتباط با پایان نامه
- اهداف پژوهش
- حدود پژوهش
- پرسش های پژوهش
- خلاصه مراحل انجام پژوهش
- فصل دوم:فرمالیسم و اندیشه های بنیادین آن
- مفهوم صورت یا فرم
- سرآغاز فرمالیسم
- نظریه پردازان فرمالیسم
- ضعف فرمالیسم
- مخالفت ها با فرمالیسم
- شاخه های فرمالیسم
- فرمالیسم روسی
- فرمالیسم آمریکایی(با عنوان مطلق فرمالیسم آمریکایی یا نقد نو)
- مبانی مکتب فرمالیسم
- ادبیَّت
- آشنایی زدایی
- برجسته سازی
- هنجار گریزی
- هنجارگریزی آوایی
- هنجار گریزی واژگانی
- هنجار گریزی نحوی
- هنجار گریزی گویشی
- هنجار گریزی زمانی
- هنجار گریزی معنایی
- هنجار گریزی نوشتاری
- هنجارگریزی سبکی
- قاعده افزایی
- توازن
- توازن آوایی
- توازن آوایی کمّی
- توازن آوایی کیفی
- توازن واژگانی
- توازن نحوی
- فصل سوم:یدالله رویایی(درباره ی شاعر)
- درباره ی رویایی
- اشعار مورد تحقیق
- فصل چهارم:بررسی فرمالیستی اشعار یدالله رویایی
- هنجار گریزی
- هنجار گریزی آوایی
- تخفیف واژه
- تخفیف در ابتدای واژه
- تخفیف در میان واژه
- تخفیف در پایان واژه
- کسره ی اضافی بعد از های غیر ملفوظ
- هنجار گریزی زمانی
- آرکائیسم واژگانی
- آرکائیسم واژگانی(اسم)
- آرکائیسم واژگانی(حرف)
- آرکائیسم واژگانی(فعل)
- آرکائیسم صرفی
- کاربرد فعل نهی قدیم
- ساخت فعل ماضی از روی فعل مضارع
- کاربرد (ب)پیشین برسر فعل
- کاربرد فعل امر بدون (ب)
- کاربرد افعال پیشوندی
- کاربرد وجه مصدری
- هنجار گریزی نحوی
- برهم زدن ترتیب عادی اجزای جمله
- رقص ضمیر
- «نه»در نقش قید نفی
- تکرار قید
- حرف ربط مزدوج
- بیان تشبیه یا اسم وگروه اسمی به جای صفت رنگ
- به کار بردن حروف اضافه به جای یکدیگر
- هنجارگریزی معنایی
- تشبیه
- تشبیه حسی به حسی
- تشبیه حسی به عقلی
- تشبیه عقلی به حسی
- تشبیه فشرده
- استعاره
- استعاره مکنیه
- استعاره مکنیه از نوع تشخیص
- استعاره مکنیه از نوع غیر تشخیص
- پارا دوکس
- کنایه
- ایهام
- هنجار گریزی نوشتاری
- هنجارگریزی گویشی
- هنجار گریزی واژگانی
- ساخت واژه های مشتق
- ساخت واژه های مرکب
- قاعده افزایی
- توازن آوایی
- توازن آوایی کمی
- توازن آوایی کیفی
- تکرار واکه ای( آ)
- تکرار واکه ای (او)
- تکرار واکه ای (ای)
- تکرار واکه ای( _َ )
- تکرار واکه ای ( _ُ)
- تکرار واکه ای (_ِ)
- تکرار هم خوان آغازین هجا
- تکرار مصوت و صامت یا صامت های پایانی هجا
- تکرار صامت یا صامت های پایانی هجا
- تکرار کامل ساخت آوایی هجا
- توازن واژگانی
- همگونی کامل
- همگونی کامل یک صورت زبانی
- تکرار آغازین
- در آغاز ابیات
- در آغاز مصراع
- تکرار میانی
- تکرار پایانی (ردیف)
- تکرار در ابتدای مصراع اول و پایان مصراع دوم(رد العجز علی الصدر)
- تکرار در انتهای مصراع دوم وپایان مصراع سوم(ردالصدر علی العجز)
- تشابه الاطراف
- التزام یا اعنات
- همگونی ناقص
- جناس زائد
- جناس ناقص
- جناس اشتقاق
- جناس شبه اشتقاق
- جناس ناقص تکرار واکه ای(سجع متوازن)
- قافیه
- شمار هجایی متشابه
- شمار هجایی متفاوت
- سجع و صنایع وابسته آن
- سجع متوازی
- سجع مطرف
- ترصیع
- موازنه
- ازدواج
- توازن نحوی
- تکرار ساخت
- هم نشین سازی نقشی
- تکرار منظم
- لف و نشر مرتب
- تقسیم
- تنسیق الصفات
- جانشین سازی نقشی
- قلب مطلب
- فصل پنجم: جمع بندی و نتیجه گیری
- فهرست منابع و مأخذ
- چکیده انگلیسی
...
فرمت فایل: DOCX (ورد 2007) قابل ویرایش تعداد صفحات: 130
برای دانلود فایل اینجا کلیک کنید
نظرات شما عزیزان: